Cookie beleid ATC'65

De website van ATC'65 is in technisch beheer van VoetbalAssist en gebruikt cookies. Hieronder de cookies waar we je toestemming voor nodig hebben. Lees ons cookiebeleid voor meer informatie.

Functionele cookies

Voor een goede werking van de website worden deze cookies altijd geplaatst.

Analytische cookies

Google analytics Toestaan Niet toestaan

Marketing cookies

Facebook Toestaan Niet toestaan

ATC’65: noodzakelijke maatregelen door Corona-virus

ATC’65: noodzakelijke maatregelen door Corona-virus

31 maart 2020 20:30

Randell Schwab

Als een langzame golf bereikte ons het coronavirus om in twee weken tijd alles en iedereen te overspoelen met nooit eerder genomen maatregelen. Maatregelen die voor de één helder en duidelijk zijn, om voor de ander verwarring en angst teweeg te brengen.

ATC’65 heeft als vereniging drie jaar geleden voor een missie gekozen: ‘Met elkaar, mooi voor elkaar’. Nu moeten we laten zien en waarmaken, wat we daar altijd mee hebben bedoeld, want er wordt veel van ons gevraagd. Op dit moment moeten we zoveel mogelijk thuisblijven, een minimale afstand van 1,5 meter houden en we mogen niet bij elkaar komen om leuke dingen te doen. We mogen niet voetballen, niet trainen en ook niet gezellig samenkomen in ons clubhuis.

We volgen de instructies van de regering en het RIVM steeds beter op. We doen er samen alles aan om het coronavirus niet verder over te dragen. We leven mee met hen die getroffen zijn door het coronavirus en we leven mee met hen die hun dierbaren hebben moeten verliezen. 

Terecht doet de overheid, gevolgd door vrijwel alle maatschappelijke organisaties een beroep op ons allen om solidair te zijn. We merken dat er binnen de sport ook grote bereidheid is om de negatieve gevolgen van deze noodzakelijke maatregelen samen te dragen. De solidariteit is groot. 

Duidelijkheid 

Omdat de maatregelen door het kabinet tot 28 april en voor de jeugd zelfs tot en met de meivakantie zijn verlengd, heeft de KNVB besloten de competities in het amateurvoetbal niet meer te hervatten. Er zullen geen eindstanden komen, dus ook geen kampioenen, degradanten of promovendi worden aangewezen. Eind april zullen wij vanuit ATC'65 gaan bekijken of wij nog leuke voetbalactiviteiten voor onze leden kunnen organiseren.

Via dit bericht willen we jullie informeren wat dit betekent voor onze vereniging ATC’65 en de maatregelen die we moeten nemen om als vereniging financieel gezond te blijven.

In de afgelopen periode hebben we als bestuur diverse scenario’s tegen het licht gehouden en doorgerekend.  Wat doen we met de contributie? Welke kosten kunnen we voorkomen? Welke steunmaatregelen zijn er, of komen er? 

Gelukkig zijn we een financieel gezonde vereniging en kunnen we tegen een stootje, maar welk scenario we ook doorrekenen: we komen dit jaar uit op een exploitatieverlies. Hoe groot het verlies daadwerkelijk wordt is afhankelijk van ieders hulp, steun en solidariteit.

Onze jaarlijkse begroting is gebaseerd op drie fundamentele inkomsten: contributie, sponsoring en de kantine. Vooral derving van de kantineomzet treft ons op dit moment keihard. Normaal gesproken leveren de maanden maart, april, mei en juni ongeveer 45% van de kantineomzet van het hele jaar op. Dat komt mede door het mooie weer, de diverse toernooien, het vieren van de kampioenschappen en het afsluiten van het voetbalseizoen door de diverse teams. 

We hebben de volgende doelstellingen geformuleerd: 

  1. Het behouden van zoveel mogelijk leden; 
  2. Het behouden van zoveel mogelijk sponsoren; 
  3. Het behouden van zoveel mogelijk vrijwilligers; 
  4. Het zoveel mogelijk voorkomen van het maken van kosten; 
  5. Deelnemen aan de beschikbare steunmaatregelen vanuit de overheid. 

Ad 1. Behoud leden 

De contributie levert 45% van onze totale inkomsten. Door het volledig wegvallen van de kantine-omzet is doorbetaling van contributie van groot belang. Wij zullen derhalve de contributie blijven incasseren zoals jullie van ons gewend zijn. Wij vragen en hopen op jullie begrip. 

Mocht er onverhoopt thuis een situatie ontstaan waardoor je door de contributiebetaling in financiële nood komt, zoek dan contact met een van de bestuursleden. Dan gaan we samen zoeken naar een passende oplossing. We zijn er immers voor elkaar.  

Ad 2. Behoud sponsoren 

Door het coronavirus hebben wij de jaarlijkse sponsoravond moeten annuleren. Ook het 10-jarig uitstapje met de businessclub (ABC) hebben we afgezegd. Daarvoor was veel begrip, maar het blijft natuurlijk wel heel erg jammer. Veel van onze sponsoren (bord- en kleding-sponsoren, de 50-euro-club en Businessclubleden) behoren tot het MKB. Juist daar heerst vooral veel onzekerheid over de nabije toekomst.

Wat dat voor ATC’65 betekent kunnen we nu nog niet vaststellen. Wij hopen dat alle sponsoren goed door deze moeilijk tijd komen en ons als vereniging daardoor kunnen blijven steunen. Onze sponsorcommissie staat in deze barre tijden klaar om te helpen bij het oplossen van onvoorziene omstandigheden.   

Ad 3. Behoud vrijwilligers 

Verenigingen kunnen niet zonder vrijwilligers. ATC’65 beschikt over ruim 250 vrijwilligers die het mogelijk maken om onze club draaiende te houden. Velen missen nu hun wekelijkse en sociale contacten met andere vrijwilligers, teamgenoten en overige leden. De mannen van de klussenclub zitten genoodzaakt thuis en missen ATC’65.  

Er zijn ook vrijwilligers, die zoveel voor de club doen, dat ze daarvoor een kleine vrijwilligersvergoeding ontvangen. Nu deze werkzaamheden stil zijn gevallen is de grondslag voor deze vergoeding komen te vervallen. Het bestuur heeft echter besloten om de vergoeding die hoort bij de maand maart volledig uit te betalen. Wel treden we binnenkort met al deze vrijwilligers in contact, om voor de komende (en ongewisse) periode nieuwe en meer passende afspraken te maken. 

Ad 4. Voorkomen van kosten 

Binnen de club hebben we vele vaste kosten, zoals de contributie aan de KNVB, (vaste) energiekosten, huur van de velden aan de gemeente, etc. Er zijn ook kosten die we tijdelijk stop kunnen zetten of in elk geval kunnen verlagen. Te denken valt aan kosten voor materialen, kleding, en dergelijke. We hebben besloten dat indien er kosten gemaakt moeten worden hiervoor uitdrukkelijke toestemming nodig is van de penningmeester.  

Ad 5. Steunmaatregelen vanuit overheid 

De overheid heeft in de afgelopen periode diverse maatregelen genomen om werknemers, ZZP'ers en ondernemers te helpen door deze moeilijk tijd te komen. Wij komen hier als vereniging ook voor in aanmerking. 

Wat gaan wij doen: 

Als onze omzet met meer dan 20% daalt komen wij als vereniging in aanmerking voor een tegemoetkoming in de loonkosten voor een periode van drie maanden (Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud  (NOW)).  

Op het moment dat het loket daarvoor opengesteld wordt zullen we een aanvraag indienen. 

Eén van de maatregelen van het kabinet om ondernemers, en hier vallen ook sportverenigingen onder, te ondersteunen tijdens de coronacrisis is het Noodloket van het ministerie van Economische Zaken. Ondernemers kunnen via dit loket een eenmalige tegemoetkoming van € 4.000,00 ontvangen als zij hun vaste lasten niet meer kunnen betalen door de maatregelen tegen het coronavirus.  

Het bestuur gaat onderzoeken of wij hiervoor ook in aanmerking kunnen komen.  

Realisatie twee nieuwe kleedkamers gaat door! 

We hebben in de afgelopen drie jaar intensief overleg gehad met de Gemeente Hengelo over het kunnen overnemen van de opslagruimte van waaruit Gildebor het onderhoud aan onze velden verrichtte. Medio vorige jaar hebben wij daar overeenstemming over bereikt.  

Na goedkeuring van de ALV over het verwerven van dit deel en de bijbehorende investering hebben wij als bestuur in januari de financiering rond gemaakt en contracten gesloten met de diverse aannemers.  

In de afgelopen weken hebben we ons de vraag gesteld of we dit wel moeten doen. Na alle voor- en nadelen te hebben afgewogen hebben we besloten om de uitvoering van de verbouwing wel te laten doorgaan. Dit jaar is er nog een subsidie beschikbaar voor btw-teruggave en daar willen we uiteraard graag gebruik van maken. Ook biedt het ons de mogelijkheid om definitief afscheid te nemen van het gebruik van de twee kleedkamers bij de cricket, wat ons jaarlijks een financiële besparing oplevert. Ook zal het zware materieel van Gildebor niet meer op ons park worden gestald en zal er ruimte vrijkomen om de fietsenstalling uit te breiden. Begin april wordt gestart met de verbouw-werkzaamheden.  

Opbrengst Grote ClubActie levert pannakooi op!

Naast de realisatie van de nieuwe kleedkamers is het ons ook gelukt om de begroting voor het aanleggen van de pannakooi sluitend te krijgen. De werkzaamheden zullen op korte termijn gaan beginnen en dan zullen we hier straks heel veel plezier van beleven. 

Tot slot: ATC’ers gaan samen verder! 

Als bestuur merken wij in alles dat binnen ATC’65 de onderlinge verbondenheid en hulpvaardigheid in korte tijd is gegroeid. Sámen zijn we sterk en kunnen wij nog sterker worden. Ons huidige vandaag is niet meer ons vertrouwde gisteren. En wat ons morgen te wachten staat blijft nog even onzeker. Daarbij onderhouden wij onze contacten met de KNVB, de gemeente, en blijven wij afstemming houden met alle andere voetbalclubs in Hengelo. Hoe dan ook: wij houden de vinger aan de pols, waarbij wij rekenen op uw blijvende support, ondersteuning en solidariteit. 

Met elkaar, mooi voor elkaar! 

 

Met vriendelijke groet,

Martin Weghorst, voorzitter ATC’65
Randell Schwab, secretaris
Roel Kok, algemene zaken
Tom Wilms, voetbalzaken
Jan Henk Staal, facilitaire zaken
Michel Groenhuijzen, penningmeester

Bron: Martin Weghorst
Delen

Lees meer over:
Covid-19

voeg je eigen gadgets toe aan deze pagina!